Skoči na glavno vsebino

Kdaj je otrok najbolj motiviran za samostojno opravilo?

Takrat, ko nekaj naredi sam in »na pol«, takrat se razveseli svoje nove zmožnosti. To je trenutek ali obdobje, ki traja kar nekaj časa, da otrok dejavnost opravi in ponavadi to naredi zelo počasi (potrpežljivost staršev in naglica sta na preizkušnji). TAKRAT JE ČAS, DA TO OPAZIMO, VZPODBUJAMO IN POHVALIMO in, če je potrebno mimogrede malo popravimo.

Za osvojeno spretnost, ki jo otrok opravi nevede-avtomatično in lahko rečemo, da je na

določenem področju samostojen je potrebno včasih tudi 100x trening iste aktivnosti (to ni čas za obupavanje).

OBDOBJA, KO JE OTROK SPOSOBEN:

9-12 mesecev:

• sam zaspi, ne da bi ga morali pri tem držati za roke,

• igra se sam tudi v primeru, ko le za kratek čas zapustite prostor,

• zmore jesti s prsti in držati skodelico.

18 mesecev

• samostojen je pri hranjenju z žlico,

• zna piti iz skodelice in ne poliva preveč,

• brez pomoči lahko pleza po stopnicah navzgor,

• lahko pobere nekaj s tal in pri tem ne zgubi ravnotežja (pravi čas, da ga naučimopospravljati   
  igračke),

• sam se zmore igrati.

2 leti

• zna uporabljati zobno krtačko (vendar ga starši umijejo do konca),

• »zrel« je za kahlico, odvajanje od plenic,

• zna si sam obuti nogavice in čevlje (na začetku je potrebno malo mimogrede 
  popraviti),

• zna pritisniti na kljuko in odpreti vrata (to je čas, da nam nekaj prinese iz
  sosednjega prostora),

• zna odviti pokrov na kozarcu (pazite na varnost),

• zna odpeti in zapeti zadrgo,

• začne se vzporedno igrati – ob vrstnikih, občasno že posodi ali pokaže igračko.

2 leti in pol

• zna zapeti ohlapno prišit gumb v široko gumbnico,

• zna se obleči in sleči hlače, spodnje hlačke in majico (seveda moramo še malo

  mimogrede popraviti),

• dovolj je stabilen, da lahko nese krhek predmet (gradimo zaupanje, samo prinese

  ne da se z njim igra).

3 leta

• zna uporabljati škarje (to je prava revolucija v možganih),

• zna voziti tricikel,

• hodi po stopnicah tako, da postavlja eno samo nogo na stopnico,

• skoči z zadnje stopnice (eden najpogostejših: »Glejte me!«),

• večinoma je podnevi suh in sam hodi na stranišče (ali zaprosi, da ga peljemo tja),
   ne da ga je potrebno spomniti (velika težava je, če otroka pretirano obremenjujemo
   s spraševanjem ali ga tišči na stranišče, še zlasti kadar smo nekje zunaj doma,
   tudi na ta način gradimo zaupanje v otroka),

• more si sam obleči in sleči preprosta oblačila, ki jih natakne nase, obleče si
   plašček, še vedno potrebuje pomoč pri zapenjanju, zadrgi, vezalkah ali oprijetem oblačilu),

• obesi obleko na obešalnik (potrebno ga je počakati in pohvaliti),

• odloži in pusti igračko, če se to od njega zahteva,

• sam pospravi svoje igračke (kasneje se jih nauči sortirati),

• nese kozarec s tekočino brez polivanja (prava revolucija v možganih, naj nam

  prinese kozarec vode, ker smo žejni),

• uporablja vljudnostne fraze: prostim, hvala (Prinesi mi kozarec vode, oprosti! (Odrasli smo   
  otroku vzor pri tem).

4 leta

• sam si umije in očisti zobe (še vedno mi dokončamo), se obleče, lepo je in pije iz
  kozarca,

• uporablja vilico pri hranjenju (včasih še nedosledno, vendar mora imeti možnost, da
   jo lahko uporabi),

• zna sam pripraviti mizo (naučiti ga avtomatizma, kajti kasneje se bo težko naučil),

• umije si roke in obraz,

• pripravi svojo posteljo,

• pospravi svojo obleko,

• začenja sprejemati preprosta pravila,

• samoiniciativno pozdravlja odrasle (naš vzor),

• samostojno se pripravi za spanje (ga ni potrebno očitno nadzorovati),

• začenja se pogajati (jaz bom to, če boš ti… spretnost pogajanja je v življenju
   izjemno pomembna),

• spreminja pravila, da bi mu bolj ustrezala,

• rad dela stvari samostojno (»Bom sam!« ne zamudite teh besed),

• raje se igra z drugimi kot sam,

• prepozna okoliščine, ki vodijo v jezo, zadovoljstvo ali žalost (uči se izgovarjanja, 
  skrivanja, če nismo do otroka dovolj odkriti ali neprimerno reagiramo),

5 let

(pomembno je, da ustvarimo avtomatizem)

• preden prečka cesto pogleda na obe strani (ob našem spremstvu seveda),

• pravilno uporablja pribor,

• oglasi se po telefonu in prenese sporočilo,

• počeše se,

• igra se preproste namizne igre (s tem se uči pravil, potrpežljivosti, zmagovanja, 
  izgubljanja; naj ne bo domače pravilo, da mora vedno otrok zmagati. Naučiti se
  mora tudi prenesti poraz!),

• odpravi se spat,

• samostojno se obleče od nog do glave,

6 let

• sam si organizira svojo igro (ima načrt kaj in kako bo naredil),

• zna dokončati delo, ne da bi čakal na pohvalo ali navodila (čeprav pohvala nikoli ne
  škodi, vendar naj bo realna: »Dobro ti gre!«, ne: »Ti znaš to najbolje!«),

• zna mirno sedeti in zdržati nekaj časa brez neposrednega nadzora,

• zaveže si vezalke (4-5 let, 6 let je skrajna meja),

• sam se okopa, očisti si zobe,

• uporablja nož, namaže si kruh ali si odreže kos (lahko ima še težave z rezanjem
  mesa ali pizze, vendar mora imeti možnost uporabe noža),

• zna preživeti večji del časa brez staršev in si deliti pozornost z 20 vrstniki v skupini,

  ter pri tem lepo uspeva (pravi čas, da se vključi na zimovanje, letovanje)

 

REDNE STALNE OBVEZNOSTI OTROKA:

2 – 4 leta: pobriše za sabo, kar umaže, polije; briše prah, čisti umivalnik; pospravi na
svoje mesto (igrače, umazano perilo); pripravlja pribor; izbira izmed določenega izbora staršev, kaj bo oblekel in se obleče vedno bolj samostojno.

5 – 7 let: postelje svojo posteljo; čisti svojo sobo; razvršča in pospravlja perilo; pripravi in pospravi mizo; pomije plastično posodo; pripravi enostaven obrok in pijačo; odnese smeti, prinese pošto iz nabiralnika; poskrbi za osebno čistočo.

(Povzeto po knjigi Otrokov svet, Diane E. Papalia in drugih avtorjev, Educy, 2003, Ljubljana, stran 147 in po srečanju šole za starše dr. Branka Jurišič: Vzgoja za samostojnost, v vrtcu Ciciban, 19.10.2006)

Več o vzgoji otrok si lahko preberete na:

http://www.zdravje-plus.com/Vzgoja%20otrok%20in%20mladostnikov.htm

 

 

Dostopnost